Longboard Kopen

Wil je een longboard kopen? Je hebt verschillende soorten longboards die special ontworpen zijn voor een bepaalde style binnen het longboarden.. Daarom is het belangrijk om realistisch te zijn over wat je met het longboard gaat doen en je eigen vaardigheden. Wanneer je dit in acht neemt dan heb je veel meer plezier van je board. Elk longboard heeft zijn eigen vorm, bouwwijze en flexpatroon. Dit beinvloed sterk het rijgedrag van het board en heeft daarom ook invloed op je rijstijl. In onderstaand verhaal over longboarden proberen we je zo veel mogelijk bruikbare informatie te geven omtrent deze leuke sport.

Verschillende rijstijlen
Binnen het longboarden zijn er verschillende stijlen. Wuuuut, maak het effe gemakkelijk? Ja sorry, meer kunnen we er ook niet van maken. Je kan lekker cruizen op je board naar je school of werk, maar je kan ook freestylen met allerlei tricks of voor de echte mannen en vrouwen op je downhill board al slidend een heuvel afgaan. Dit ook afhankelijk van waar je woont. In Rotterdam is het moeilijk om een goede heuvel te vinden, terwijl in Maastricht je je lol op kan. 

Cruising / Carving
Cruisen en carven is lekker met een beetje druk op je board je bochtjes draaien over de boulevard, fietspad of parkeerplaats. Als je net begint is dit waarschijnlijk de eerste kennismaking met het longboarden. Gewoon lekker afzetten en je bochtjes inzetten al dan niet voorzien van een beetje druk op het board.

Downhill
Downhill longboarden is jezelf als een racket de berg af laten schieten, terwijl je in volledige controle ben van je longboard. Je staat diepgebukt op je board zodat je minder wind vangt en het is niet vreemd als je in een bocht vol een slider inzet. Zoals je waarschijnlijk begrijpt is downhillen niet direct geschikt voor de echte beginners.

Freeride longboard
Freeride longboarden betekend dat je snelheid al wat hoger ligt en je de bochten slidend neemt. Daarnaast heb je volledige controle over je longboard tijdens de afdaling. Deze longboard vorm behoeft enige vorm 
van balans op het board en vertrouwen op hogere snelheden.

Freestyle
Hier komen de creatieve geesten tot uiting. Hier mag je doen wat je wilt. Bij freestyle longboarden gaat het om technische truukjes zoals sliden, board truukjes, normal en switch rijden en nog veel meer. Freestylen is een goede manier als beginner om met je longboard bekend te geraken, mar ook zeker wanneer je wat gevorderde of expert bent.

Verschillende longboard-shapes

Er zijn twee boardshapes waar alle designs onder vallen. Beide shapes zijn geschikt voor zowel beginner als de gevorderde longboarder

Directional shapes
Deze boards (bv pintails) zijn bedoeld om maar een kant op te gaan en dat is vooruit. Wanneer je met een dergelijk board achteruit gaat dan zal dat niet zo heel prettig aanvoelen. Carver/Cruisers, downhill en freestyle longboards zijn meestal directional.

Twin (symmetrisch)
Een symmetrische twin voelt hetzelfde aan ongeacht welke kant je opgaat. Wanneer je van plan ben 180 graden slides te maken (een normale trick in freeride en freestyle) dan is een symmetrisch longboard jouw ding.

Deck soorten
Het deck speelt een belangrijke rol in hoe stabiel het board is, hoe gemakkelijk een foot-brake* gaat en hoe gemakkelijk het is om te steppe nom vooruit te gaan. Een stelregel is dat hoe hoger je van de grond staat, hoe hoger de centrifugale kracht is. Dat resulteerd in minder stabiliteit en is het steppen en foot-braking met je board zwaarder.

(*Footbrake is een techniek waarbij je je stepvoet lichtjes op de grind plaatst om te remmen). Aan de andere kant is een lager board lastiger met korte bochten omdat je sneller bij de grond zit. En hoe schuiner je je board kan houden, hoe scherper de bochten worden.

Drop Trough longboard
Op een drop trough longboard zijn de “trucks” door het deck heen gemonteerd. Hierdoor komt het deck de dikte van het deck lager bij de grond (plus minus 1,2cm). Dit zorgt voor meer stabiliteit en minder inspanning met steppen en footbraken. Ideaal voor lange afstanden (commuting vanaf bv de trein naar je school of werk) of freeride en downhillen.

Drop Deck longboard
Dit zijn die gek uitziende longboards. Door een speciale constructie hangt het deck laag op de grond, wat het board extreme stabiel maakt. En dus ideaal is voor lange afstanden steppen en downhillen. De trucks daarintegen worden wel normaal gemonteerd.

Board shapes
Alle longboards komen met hun eigen specifieke shapes welke de boards speciale karakteristieken geven en zodoende het gewenste gebruik van het board aangeven.

Termen zijn bijvoorbeeld kicktails, wheel cutouts en concave... om maar wat te noemen.

Kick Tail
Kicktails is wat aan beide einden op normale skateboards zit. Deze kicktails zorgen ervoor dat je gemakkelijk het board aan één kant kan liften om bijvoorbeeld een truukje te doen of een snelle draai. Longboards kunnen een kicktail aan één directioneel board) of twee kanten (symmetrisch) hebben.  Ze doen het goed op cruizers om gemakkelijker over hobbels en stoepjes te gaan en een belangrijk onderdeel op freestyle longboards.

Wheel cut outs / Wheel wells
Aan de onderkant van sommige longboards zijn er ter hoogte van de wielen bogen gefreesd. Deze zorgen ervoor dat de wielen niet bijten in het deck wanneer de bocht te scherp genomen wordt. Als dat gebeurt dan staat je board stil en jij gaat vooruit eraf, dus is dat niet echt wenselijk. Je wielen kunnen nog steeds het deck raken wanneer de trucks te slap staan afgesteld of je er te grote wielen onder heb zitten.

Concave
De griptape (doorzichtig of zwart) zorgt ervoor dat je stevig op het board staat. Maar een concave in het deck helpt daar ook aan mee. Concave betekend niets meer dat de zijkanten van het board hoger zijn dan het midden van het board. Wanneer je op je longboard staat dan zullen je voeten zich vormen naar deze shape, zodat je contact vlak met het board groter wordt wat resulteerd in meer grip. De grote van de concave bepaald vaak waar het board voor gemaakt is. Downhill boards hebben een diepere concave dan cruisers.

Longboard lengte / Wielbasis
De lengte van je board of nog beter je wielbasis is bepalend voor het rijgedrag van je longboard. Langere boards of boards met een langere wielbasis bieden meer stabiliteit op hogere snelheden. Nadeel is dat ze niet zo snel draaien als boards met een kortere wielbasis. De lengte, breedte en wielbasis van een longboard worden vaak in inches weergegeven.

Board constructies
De meest voorkomende is het gebruik van meerlaags dunne lagen maple of baltisch berkenhout zoals de meeste tradionele skateboards worden gemaakt. De lagen worden verlijmd op elkaar (meestal 7-8 lagen) en in een persmal in elkaar gedrukt. Je kan je voorstellen dat hoe meer lagen je gebruikt hoe stijver het board wordt.

Sommige fabrikanten gebruiken het opnieuw ontdekte Bamboo vanwege de veerkracht. Samen met een lag fiberglass of ander composite material zoals bv carbon krijg je een sterk en veerkrachtig longboard. Een hele dure variant is wanneer het longboard wordt opgebouwd uit carbon, een dun laagje foam en een laagje bamboo. Dit resulteerd in een sterk board wat vederlicht is. Ideaal voor downhillers.

Longboard flex
Longboards komen in verschillende flexpatronen, welke worden bepaald door factoren als materiaalgebruik, afwerking en mate van concave in het deck. Elk board heeft daarom zijn eigen karakterestiek. Je kan de flex in drie categorieën plaatsen:

Soft: Schokabsorberend, onstabiel op hogere snelheden. Ideaal voor mellow cruising en bepaalde board tricks

Medium: Meer stabiliteit op hogere snelheden, geeft een goede rebound en scholabsorberend. Ideaal voor carven, cruisen en commuten

Hard: Stabiel op hoge snelheden, minder schik absorberend en dus ideaal voor downhillen.

Longboard Trucks
De trucks zorgen ervoor dat de wielen en het deck met elkaar verbonden zijn en door jouw beweging er gestuurd kan worden. Longboard trucks verschillen van die van normale skateboards. Vaak hebben longboard trucks een reverse of inverted kingpin ( het gedeelte waar de truck op draait). Dit zorgt voor een betere side-to-side beweging voor stabiliteit en controle. Door de trucks losser of vaster te draaien kan je de stuurbeweging beinvloeden. Losser betekend dat de trucks beter bewegen, dus betere bochten. Zet je je trucks vaster dan ben je stabieler op hogere snelheden.

Door de hardheid van de rubbers aan te passen (durometer) kan je ook het stuurgedrag beinvloeden.

Baseplates
Dit gedeelte zit vast aan je longboard met vier schroeven

Hangers
De hanger draait om de baseplate en is de as waar de wielen aan vastzitten

Bushings
De bushings zijn het rubberen gedeelte tussen de kingpin, baseplate en hanger. Er zijn twee bushings per longboard truck. Hardere bushings zijn moeilijker te draaien en gaan sneller terug naar de startpositie. Zachtere bushings absorberen meer energie, wat het draaien gemakkelijker maakt. Door de truck vaster te draaien kan je de karakteristieken van je board beinvloeden. 

Longboard wielen
De wielen spelen een grote rol in hoe jouw longboard het doet. De wielen zorgen namelijk voor de contact tussen jou en de weg. De wielen zijn bepakend voor de snelheid, balans en bochtgedrag. Er zijn verschillende factoren welke welke bepalen hoe het wiel zich gedraagt. Deze factoren zijn de vorm, breedte, durometer en kerntype.

Shape
Er zijn twee type shapes van wielen, althans de wangen van de wielen welke bepalend zijn. Recht of rond

Ronde wangen
Wielen met ronde wangen is wat je ziet op normale skateboards. De zijkant van het wiel is afgerond, wat minder frictie geeft tijdens bochten maken. Dus kan je er gemakkelijker mee sliden dan met de rechte wielen. Wielen met ronde wangen zijn dus meer voor freeriders en freestylers. Ben je nieuw in de sport. Kies dan voor rechte wielen....

Rechte wangen
Wielen met een rechte wang zijn de meestvoorkomende longboardwielen. Door zijn rechte hoek heeft het wiel meer grip op de weg. Ideaal voor starters. Wanneer de wielen zijn ingereden kan je er ook mee downhillen of carven en cruizen.

Breedte en hoogte van een longboardwiel
De breedte van een wiel is de afstand tussen de binnen en buitenkant van het wiel. Een breeder wiel bied meer grip, maar zal ook trager zijn door het contactoppervlak met de grond.

De hoogte van het wiel (diameter) is de afstand tussen het contactvlak met de weg en de bovenkant van het wiel. Gemeten in een rechte lijn. De maten worden meestal weergegeven in millimeters. Grotere wielen geven een smooth ride omdat ze eigenlijk overall overheen rollen, maar zijn minder snel met accelereren. Kleinere wielen zijn sneller, maar zijn minder vergefelijk als het op kleine steentjes en dergelijke aankomt. Beginners raden we altijd grotere wielen aan.

Durometer
De Durometer verteld wat over de hardheid van een wiel. Is is vaak genoemd in de naam van een wiel. Bijvoorbeeld 7mm/78A. De letter verteld iets over het materiaal waar het van gemaakt is. A is in dit geval een zachtere/rubberachtig material. Terwijl B harder zijn en meer plastic aanvoelen. Hoe lager het nummer is hoe zachter het wiel aan zal voelen.  Zachtere wielen geven meer grip en zijn ideaal voor het rijden op gevarieerde ondergrond. Hardere wielen of wielen met een hoger durometer nummer zullen minder frictie hebben, maar wel minder presteren op gevarieerde ondergrond. Daarnaast zullen deze wielen sneller uitbreken in bochten. Een beginner of intermediate is het best geholpen met een 75a – 85a wiel voor de beste grip. 

De kern van een wiel
In de kern van het wiel worden de ABEC wiellagers geplaatst. Er zijn drie verschillende kernsoorten: centerset, offset en sideset.

Centerset kom je tegen op de meeste slide en skateboard wielen. De symmetrische shape zorgen ervoor dat de wielen omgedraaid kunnen worden als één kant versleten is.

Offset wielen hebben de kern meer naar de binnenkant van het wiel. Welke een betere balans, grip en slide mogelijkheden geven.

Sideset wielen hebben de kern extreem geplaats tegen de zijkant van het wiel aan. Dit geeft het wiel betere slide karakteristieken omdat er minder druk op de wielen komt aan de binnenkant. Nadeel is dat de wielen niet gedraaid kunnen worden wanneer ze aan één kant versleten zijn.

Lagers
Simpel gezegd zorgen de lagers ervoor dat de wielen ronddraaien. De kwaliteit van de lagers wordt uitgedrukt in ABEC. Hoe hoger het getal hoe beter de lager is. Wij leveren longboards met ABEC 5 lagers en hoger.

Belangrijk is dat je de lagers regulier onderhoud geeft. Niks zo frustrerend als een mooi longboard met een stel slechte lagers. Wij adviseren om na elke 50 uur skaten de lagers een onderhoudsbeurt te geven. Je begrijpt dat rijden in de regen en zand funest is voor je lagers. Wij raden het gebruik van WD-40 af. Deze zullen je lagers uit laten drogen met de gevolgen van dien. Het beste gebruik je een beetje olie welke je gebruikt om bijvoorbeeld je fietsketting te smeren. Bij het aandraaien van je wielen gebruik dan de term “vast is vast” Je mag je wiel een heeeeeeel klein beetje heen en weer bewegen.